Härliga sommar!

Äntligen börjar det slå ut blommor på lotten. Tidigare i sommar var jag lite besviken för att det var så lite som blommade. Men nu har jag införskaffat tidigblommande perenner till nästa år: vitt löjtnantshjärta, rosa och vita fingerborgsblommor, en backsippa och en vit lupin.

Kommer ni ihåg att jag planerade att plantera två rosor vi den nya rosenbågen? När jag kom till Zetas tyckte jag att madame Alfred Carrière skulle bli för blek tillsammans med Constance Spry så jag köpte en Awakening istället. Den är besläktad med New Dawn och blommorna har samma färg men Awakenings blommor ser lite mer gammaldags ut ( det heter säkert något särskilt på rosenspråk). I alla fall blev det jättefint. Constance Spry blommor nog inte föränn nästa år men Awakening har slagit ut sina vackra knoppar. Underbart! Jag har även köpt en bok av David Austen som heter "the English Roses" så nu går jag och drömmer om en rosenträdgård. Med höga staket så att inga oinbjudna gäster kan förekomma!


Blåklint odlad i kruka, annars vet jag inte vad som är ogräs och vad som är blommor. Förra året rensade jag bort alla sommarblommor och lät ogräset sitta kvar. Tacka vet jag perenner!


Förra årets frösådda lavendel har växt sig stor. Är det något jag kan rekommendera att fröså så är det lavendel. Det blir otroligt ekonomiskt och man kan få hur många plantor som helst! Det bästa är att de är perenna!

Den här sidan krånglar något oerhört idag, det tar för lång tid att ladda upp bilderna, så jag fortsätter lite senare när tekniken är lite mer samarbetsvillig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0