Boktips



Jag tänkte passa på och tipsa om en bra bok som jag har läst: Made in China av Pun Ngai. Det är en etnografisk studie (låt er inte skrämmas av det avancerade namnet) om unga kinesiska kvinnors arbete i en elektronikfabrik som är underleverantör till västerländska elektronikmärken. Författaren tillbringade 8 månader (!) som fabriksarbetare, arbetade 12 timmar om dagen och bodde med de andra fabriksarbetarna. Boken är jätteintressant och känns väldigt aktuell med tanke på dagens globala ekonomi. Den innehåller vissa teoretiska avsnitt som man kan hoppa över om man mest är intresserad av kvinnornas upplevelser och bakgrund. Jag blev förvånad över att de unga kinesiskorna inte på något sätt lurades in i  dessa arbeten med låga löner och tuffa arbetsförhållanden. Tvärtom finns det mer arbetskraft än vad fabrikerna kan anställa och kvinnorna är väl medvetna om arbetsförhållandena eftersom de oftast har släktingar som redan arbetar i fabrikerna.

Jag kan verklingen rekommendera er att läsa Made in China. Den kan vara lite svår att hitta på de kommunala biblioteken, men finns att beställa på Bokus från 89 kr.

Nästa bok jag vill läsa är A year without made in china. Den handlar om en familj som bestämmer sig för att inte handla handla några produkter tillverkade i Kina under ett helt år. Låter intressant!

Ps! De berättande avsnitten i Made in China är skrivna på rätt så lättförståelig engelska. Det är mer i de teoretiska avsnitten som det är lätt att krångla bort sig, men de kan man som sagt hoppa över.

Kommentarer
Postat av: E

Hmmm... låter jätteintressant i mina öron, men jag kan förstå att det finns de som blir aningen bortskrämda av att läsa en etnografisk studie på engelska, din uppmaning och förklaring till trots! ;-)



Kram,

E



Ps. Hoppas du kände att du fick några relevanta tips av C idag! Ses på fredag, men jag ringer dig imorn!

2008-10-22 @ 23:10:20
URL: http://studentlya.blogspot.com
Postat av: Skatan

Vilket intressant boktips! Blir genast nyfiken på vem som ligger bakom bloggen :) Etnografiska studier - avskräckas? Nix, det till hör min yrkesverksamma vardag! Jag känner mig som hemma, mao.



Njut av en skön söndag,



Skatan

2008-10-26 @ 13:10:28
URL: http://www.omlivetiettskatbo.blogspot.com
Postat av: Skatan

Hej igen!



Internationella relationer - det har jag bara provat på en fempoängare i när jag läste stats för evigheter sedan. Det är ett intressant ämne! Själv jobbar jag på univ. och har svårt att inte haja till varje gång någon visar sig komma från samma "värld"...och vara här i bloggosfären :) Kul!



Godkväll,



A.

2008-10-26 @ 21:09:17
URL: http://www.omlivetiettskatbo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0