Oranienbaum

Efter att ha legat sjuk i tva dagar (bara forkylning) ville jag igar aka pa utflykt. Det var stralande sol och 25 grader varmt sa jag och min franska vaninna bestamde oss for att aka till Oranienbaum, en liten stad inte sa langt fran Petersburg dar det, enligt min guidebok skulle finnas en stor park med flera vackra palats. Pa vagen till Oranienbaum ligger ocksa Peterhof, dar jag ju var forra helgen. Eftersom det var sa fint vader och dessutom lordag var vi inte de enda som ville aka ut fran staden och vi hamnade darfor i en bilko.  Det tog oss tva och en halv timme att komma fram (enligt guideboken skulle det ta en timme) och det fanns sjalvklart varken air conditioner eller sittplats pa bussen. Ganska jobbigt med andra ord.

Nar vi val kom fram kande vi oss ratt lost. De flesta hade stigit av i Peterhof och lilla Oranienbaum sag inte mycket ut for varlden. Men vi hittade sa smaningom till parken och efter en ca 20 minuters promenad hittade vi det anrika kinesiska palatset. Som var stangt pa grund av renovering... Nagra timmar senare hade vi promenerat runt i hela parken och fatt reda pa att alla palatsen var stangda forutom ett: Peter den tredje lilla palats. Det var sa litet att dar bara fanns 5 sma rum att titta pa. Snarare en liten stuga an ett palats... Men det var charmigt pa sitt satt.

Nar vi skulle hem igen bestamde vi oss for att aka pendeltag vilket var en ratt charmig upplevelse. I en gammal sovjetisk film hade jag sett hur pendeltagen ser ut pa insidan, med gamla harda tradbankar att sitta pa och det ar fortfarande samma gamla tag. Timmen tillbaka till St. Petersburg tog en dryg timme och kostade med studentrabatt endast 35 rubel. Det vill saga inte ens 10 kronor... Helt otroligt! Ja, en spannande dag var det faktiskt!


Centrala Oranienbaum (ocksa kallat Lomonosov)


Kyrka i Oranienbaum


Parken i Oranienbaum


Kinesiska palatset


Kinesiska palatset


En and med sina ungar


Peter den 3:es "palats"


Fin parkbank


Peter den 3:es "palats"




Huvudpalatset, under renovering


En herrelos hund som bodde i parken. Jag tyckte synd om den och trodde den var hungrig sa jag slangde till den halva min smorgas. Den fangade smorgasen men sedan fick den ligga sa sa hungrig kan inte hunden ha varit.


Fin byggnad vi hittade i parken


En till fin byggnad vi hittade


Fint staket


Kommentarer
Postat av: Elisa Day

Vilka vackra bilder! Det är så roligt att läsa din blogg Kram

2009-06-17 @ 11:49:46
URL: http://elisablueday.blogspot.com/
Postat av: E

Jag har en till film som du måste se, delvis på samma tema som den förra... "Normal". En film jag såg på TV igår kväll, jag har aldrig gråtit så mycket av en film förut (rörda tårar)... ett måste!

2009-06-17 @ 14:22:18
URL: http://studentlya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0