Fransk film



Bild lånad från nouzsteph.blogsudouest.com


Les sentiments


Audrey Tatou


Jag älskar verkligen franska filmer, särskilt romantiska komedier eller relationsdraman! Språket, omgivningarna, lägenheterna med höga  fönster och knarrande parkettgolv. De franska filmerna är i en helt annan klass än Hollywood-filmerna. Innan jag bodde i frankrike trodde jag att fransk film var lika med konstig film. Sådana filmer där två hela minuter kan ägnas åt att zooma in huvudpersonens ansikte medan hon stirrar apatiskt ut genom ett fönster. Men när jag var i Franrkike insåg jag att det fanns alla möjliga sorters franska filmer (t.o.m. osmakliga Hollywood-varianter). Jag bodde i närheten av ett torg där en kyrka från 1700-talet hade gjorts om till en biograf. Atmosfären var helt fantastisk och filmerna som visades var ofta lite alternativa och ibland även utländska. Bland de filmer jag såg där fanns: Goodbye Lenin (fantastisk film), Elefant (riktigt bra, väldigt obehaglig) och les sentiments (ledsam men också rolig). Det bästa var att det var så billigt att gå på bio där, särskilt som alla studenter fick rabatt.

Nu i veckan har en ny fransk film premiär: Sommarminnen. Den ser jag fram emot att se!

Här är mina favoriter bland de franska filmerna. Rekommenderas varmt!

  • Amélie de Monmartre
  • Les invasions barbares/De barbariska invasionerna
  • Tout pour plaire/Livet runt 35
  • Les sentiments/Känslorna

Den här veckan kanske jag får en till favorit, vi får se! Är det någon som har tips på fler bra filmer? De behöver inte vara just franska.

Kommentarer
Postat av: Bergagårdens Lina

Jo det är härligt att vara ute, men lite kyligt!

Lycka till med hemtentan!!

2008-10-29 @ 17:31:42
URL: http://www.bergagardens.blogspot.com
Postat av: E

Jag älskar också fransk film! Ska vi gå tillsammans till Zita någon gång? De brukar visa franskt!



Kram,

E

2008-10-29 @ 19:09:04
URL: http://studentlya.blogspot.com
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Åh!



Länge sedan man såg en sådan - dom är underbara!!!



Kram Maud

2008-10-29 @ 20:53:27
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: Mia

Frankrike, ja, er bare helt herlig, og et sted å lengte tilbake til... Jeg har nettopp i kveld sett filmen "A Good Year" basert på Peter Mayles bok om Provence... en skikkelig "feel good"-film med en noen herlige franske skuespillere, sammen med en del engelske... og så Russel Crowe da... Har du ikke sett den før så anbefaler jeg den på det sterkeste (ikke helt "vanntett" fransk, men så godt som...)

2008-10-31 @ 00:36:24
URL: http://miaslandliv.blogspot.com
Postat av: E

Vad lustigt, befinner mig i PRECIS samma situation! Jag hade tänkt vara klar igår så att jag skulle kunna ta det lugnt i helgen, men såklart inte... jag tror att jag är mest trött på traditionellt pluggande med tentor och så, men att resten (uppsats och det man fårgöra mer fritt) fortfarande är roligt.



Hoppas du blir klar med din hemtenta snart och att ni får det kul på söndag! Jag hänger med nästa gång! Hälsa M!



Kram,

E

2008-11-01 @ 10:23:45
URL: http://studentlya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0