St. Petersburg nästa



Ja, nu är det dags för mig att ge mig ut i världen igen. I vår åker jag till St. Petersburg för att plugga ryska i en termin. Förra gången jag skulle flytta utomlands gick det inte så bra. Då skulle jag till Barcelona för att öva spanska i ett halvår. Haken var bara att jag precis flyttat ihop med M och var alldelles nyförälskad. Så när jag kom till Barcelona spenderade jag tre dagar med att gråta och sedan åkte jag hem igen. Det har jag aldrig ångrat!

Nu är det i alla fall dags för ett nytt försök och denna gång ska det gå bättre. Skillnaden är stor: M och jag har varit tillsammans i 4 år (och är visserligen fortfarande väldigt kära men har ett stabilare förhållande nu), jag kommer att veta var jag ska bo och jag kommer att veta vad jag ska göra (studera). Förra gången var det mer löst och oplanerat. Dessutom kommer jag nu att få CSN-pengar för studiekostnaderna så jag kommer inte kunna avbryta alltihopa.

Det ska bli jätteroligt, läskigt, spännande, ensamt, lärorikt, kallt (!) m.m. Men jag tror att det kommer göra mig starkare och jag ser verkligen fram emot att kunna prata ryska som jag tycker är ett av världens vackraste språk (tillsammans med franska, spanska och italienska).

Sedan tror jag att det är viktigt att hålla sig upptagen istället för att sitta hemma och ha hemlängtan. Förutom att gå i skolan plus träna planerar jag att köpa en guidebok och åka runt och titta på varenda sevärdhet i denna (sägs det) fantastiskt vackra stad.

Kommentarer
Postat av: E

Gud vad spännande! Du gör helt rätt i att ge dig ut på det här äventyret! Och jag tycker det SKA vara läskigt - det är halva grejen! :-)



Trevlig helg!



Kram,

E

2008-10-11 @ 14:58:50
URL: http://studentlya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0