Äntligen hemma!!!



Efter 18 veckors ryska-studier i St. Petersburg är jag nu äntligen hemma igen! Det är så underbart! Jag kom igår kväll och kunde knappt tro att det var sant att jag faktiskt var hemma. Det kändes som att om jag blundade kanske jag skulle öppna ögonen sedan och se att jag stod och trängdes i en av St. Petersburgs tunnelbanor i morgonrusning... Ingen favorit-sysselsättning direkt.

När jag kom till Arlanda igår var det första jag gjorde att gå på toaletten bara för att vi har så fina toaletter här i Sverige. Toaletterna innan man hämtar bagaget på Arlanda är så stora att man skulle kunna få plats med tre ryska toaletter på samma utrymme! När jag slank ut därifrån kände att jag hade kommit hem för det första jag såg var en lång, bredaxlad och vältränad man. I Ryssland är alla unga män så taniga och magra, dem äter ju ingenting, dem dricker ju bara öl! Sedan någon gång i 30-årsåldern händer något för då får dem världens ölmagar. Det finns liksom inget mellanting, antingen är dem magra eller så är dem tjocka. Jag har faktiskt inte (jag lovar, det är sant) sett en endaste snygg man i Ryssland!

När jag kom ut till parkeringen mötte jag äntligen min egen man och det var så skönt att få prata med varandra på riktigt! Det är ju rätt frusterande att bara prata via telefon. Jag sade det till M att blev du inte irriterad på mig, det enda jag sa var ju bara "jag hör inte! Kan du inte prata närmare mikrofonen"? Jag vill ändå säga att Skype nog är den bästa uppfinningen som någonsin har gjorts. Vi kunde ju prata gratis med varandra!! Min norska vännina A-K var i Ryssland i ett helt år och hon säger att hon ska skriva ett tack-brev till dem som uppfann skype eftersom det hjälpte henne och hennes pojkvän att hålla ihop trots deras långdistansförhållande.

Väl hemma fick jag en överraskning av M. Han hade varit och köpt en laptop till mig i välkomstpresent precis innan han åkte till Arlanda! Jag hade planerat att jobba ihop pengar till en i sommar men eftersom terminen blev så lång så blir det inte så mycket sommarjobb. För första gången på flera år, ja sedan gymnasiet tror jag, unnar jag mig i sommar hela fem veckors ledigt. Jag kommer att jobba i tre veckor bara. Det känns som en underbar present till mig själv med tanke på att jag inte fick något julledig och sedan har kämpat med ryskan i fem månader. Och dessutom behöver lotten en hel del tillsyn i sommar. Det är min tur nu att ta huvudansvaret för M har ju kämpat själv hela våren. I alla fall så blev jag jätteglad för min present och jag sitter och bloggar på den nu. Den kommer jag att ha mycket användning för. Jag ska ju skriva C-uppsats i höst.

Och vad gäller lotten. Vi var där i går kväll och det är så vackert på hela kolonilotten. Pionerna blommar överallt och jag är så glad att jag hann hem i tid för att få se min pioner. Min festiva Maxima blommar för första gången och min enkelblommiga pion, som bara hade två blommor förra året, blommar helt överdådigt.  Det finns verkligen inget vackrare än pioner! Igår tänkte jag att när vi gifter oss, då vill jag ha pioner som brudbukett.

Åh jag är så himla, himla glad att vara hemma! Nu vill jag ingenstans. Jag vill bara packa upp mina grejer och veta att jag inte behöver packa väskan igen på länge. Jag har helt klart stillat min reslust för lång tid framöver!


Den enkelblommiga pionen




Festiva Maxima




Duchesse de Nemours




Constance Spry är på väg att blomma för första gången. Spännande!

Den enkelblommiga pionen efter vattning


Min nya leksak. Den är så fin! Och perfekt storlek för att ta med till universitetet!


Kommentarer
Postat av: E

Vad härligt att du är hemma! Välkommen hem! Och "grattis" till din fina trädgård och din nya laptop!



Vi ses snart!



Kram/E

2009-06-29 @ 09:49:39
URL: http://studentlya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0